maandag 30 juli 2012

Even er tussen uit.

Dagen gaan voorbij, als vanzelf glijden ze voorbij. Maar vanzelf gaan ze niet kan ik zeggen. Rouwen kost veel energie, mijn hersens maken overuren samen met mijn schommelende emoties. Moeilijk is het begin van elke nieuwe dag en ook het einde van elke dag vind ik heel lastig. Dan zijn er nog momenten midden op een dag die soms ook zeer verdrietig voelen. Zoals vandaag, we waren met Suus in het sprookjeswonderland in Enkhuizen en vanzelf kwamen we daar een moeder tegen die de kinderen op dezelfde school heeft als waar onze kinderen op zaten toen we daar nog woonden. Ze vroeg hoe het met Jonah ging, ze wist het duidelijk niet. Vond het een akelig moment, de moeder in kwestie schrok natuurlijk hevig. Ik besefte in de auto terug opeens weer ten volle hoe verschrikkelijk het is om hem kwijt te zijn in het leven. Ons kind is dood en komt nooit meer terug om te kunnen zien en vast te houden. Ik zoek vaak bewust naar stukjes van hem in huis, foto's, zijn schoenen, kleren die in zijn kast liggen. Ik zie andere jongetjes van zijn leeftijd en mis hem dan weer. Het is niet alle dagen zo hevig, vandaag is het er. Misschien komt het ook wel, omdat zijn as vandaag op Terschelling aankomt. Hij komt thuis, maar niet zoals je wilt als ouder. Ik probeer net als wij allen thuis ook te genieten van het leven en ga soms een stapje vooruit. Vandaag helaas twee stappen achteruit. Morgen gaat de zon vast weer schijnen, elk mens heeft hoop nodig zo ook ik!

3 opmerkingen:

  1. Lieve Marion, met veel verdriet heb ik je laatste stukje net gelezen. Iedere keer weet je mij te raken, het is zo knap en dapper hoe je durft te delen.
    Jonah blijft altijd bij je, hij zal er altijd zijn, een deel van jou en van je gezin.
    Het is fantastisch dat Jonah jullie als ouders had om voor hem te zorgen in zijn korte leventje op aarde.
    Mooi dat je hem ziet in een vogel of een vlinder, ik zag mijn broer altijd in een zeemeeuw. Het verdriet van je dochters is herkenbaar voor mij, het is goed dat zij elkaar hebben om hun ervaringen en herinneringen te delen. Kinderen gaan op een andere manier met de dood om. Kunnen soms intens verdrietig zijn en daarna gewoon weer lekker gaan spelen.
    Een knuffel, kus en een harte groet uit Blokker van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben er weer stil van....
    Hele dikke knuf vanuit Assendelft XX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Lieverds,
    Goed dat je jou emoties ook op je blog kan uiten. Schrijven doet meestal een moment van opluchten. Jonah is en zal altijd bij jullie zijn! Jullie zijn krachtige persoonlijkheden met enorm veel liefde in jullie harten! Leuk dat hierboven geschreven de gemiste persoon ziet in een meeuw dat doet me denken aan het presentje wat ik jullie heb gegeven na het overlijden van Jonah. Vandaag ook weer verteld over Jonah bij mijn oma en hoe zijn dienst was. Hoe bijzonder zo ook hoe Jonah was. Knuf

    BeantwoordenVerwijderen